4. Ross 128 b

Kolejna na liście jest Ross 128 b – planeta pozasłoneczna typu ziemskiego okrążająca gwiazdę Ross 128. Podobnie jak Proxima Centauri b, również została odkryta metodą pomiaru zmian prędkości radialnej i po raz kolejny Nazwa planety pochodzi od nazwy gwiazdy, którą ciało to okrąża. Mała litera „b” oznacza, że jest to pierwsza odkryta planeta okrążająca tę gwiazdę. Ross 128 b jest drugą najbardziej znaną egzoplanetą zaraz po Proxima Centauri b. Egzoplaneta została znaleziona za pomocą spektrografu HARPS (bardzo dokładny poszukiwacz planet pozasłonecznych metodą prędkości radialnej) w Obserwatorium La Silla w Chile. Ross 128 b jest najbliższą egzoplanetą wokół spokojnego czerwonego karła i jest uważany za jednego z najlepszych kandydatów do zamieszkania. Planeta jest tylko o 35% masywniejsza niż Ziemia, otrzymuje tylko 38% więcej światła słonecznego, a naukowcy twierdzą, że temperatura na planecie może być odpowiednia aby istniałą tam ciekła woda, jeśli planeta ma atmosferę. Według Exoplanets Channel, Ross 128 b jest prawdopodobnie planetą skalistą, ponieważ wszystkie odkryte dotychczas egzoplanety, które mają masę o 4 razy mniejszą niż masa Ziemi, okazały się skaliste. Kolejny dowód potwierdzający słuszność tezy, iż planeta nadaje się do zamieszkania jest to, że masa minimalna tej planety to około 1,4 masy Ziemi, co wskazuje, że jest to najprawdopodobniej planeta typu ziemskiego.