2. Scrabble
„Ale jak to, to słowo nie istnieje” – takie kłótnie częste były w domach amerykańskich rodzin podczas rozgrywki w tę grę. Nie zaskoczę was, że pierwowzorem tego tworu jest oczywiście stworzona w 1931 roku gra o nazwie Criss-Cross. No dobra – jednak zaskoczyłem ;P Sam produkt stał się najpopularniejszą na świecie grą uczącą słowotwórstwa i języka. Obecnie prawa autorskie do nazwy gry posiada firma Mattel oraz Hasbro. Historia gry rozpoczyna się w roku 1931. Wymyślił ją bezrobotny wtedy architekt Alfred Mosher Butts i opatrzył nazwą Criss-Cross. Wartość punktową liter twórca ustanowił dzięki ich częstotliwości występowania na stronie tytułowej dziennika Times. Od tamtej pory jest to niezmienne, oczywiście poza wersjami językowymi innych krajów. Sprzedaż produktu rozpoczęto w 1946 roku jako Lexiko. Niestety grę uważano za nudną, co doprowadziło do sytuacji, w której Brunot produkował zestawy własnoręcznie w garażu. Rok 1948 był przełomowym dla marki, prawa autorskie wykupiła firma Selchow & Righter, która rozpoczęła jej masową produkcję. Sam twórca dostał do roku 1974 – 5 centów od każdego sprzedanego egzemplarza, co sumarycznie dało około 50 tysięcy dolarów w skali roku.
[post_pagination]