3. Wielki Atraktor

Wielki Atraktor jest anomalią grawitacyjną, przesłoniętą przez tzw. “strefą unikania” (“The Zone of Avoidance”). Strefa unikania jest środkiem naszej galaktyki – jest tam tak dużo pyłu i gazu, że w chwili obecnej nie widzimy co znajduje się poza tym punktem. Wielki Atraktor znajduje się w odległości od 150 do 250 milion lat świetlnych od Drogi Mlecznej, w kierunku gwiazdozbiorów Trójkątu Południowego i Węgielnicy.

Wielki Atraktor przyciąga do siebie naszą galaktykę jak i inne pobliskie galaktyki. Kiedyś naukowcy nie mieli odpowiedniego sprzętu aby przyjrzeć się dokładniej temu rejonowi. Gdy astronomia rentgenowska stawała się coraz potężniejsza, możliwe było zobaczyć obiekty w tym regionie. Naukowcy odkryli dużą supergromadę w rejonie Wielkiego Atraktora, znanego jako “Norma Cluster”. Ma masę około 1000 trylionów Słońc – są to tysiące galaktyk.

Supergromada Norma Cluster jest masywna, więc lokalne galaktyki poruszają się w jej kierunku, jednak nie wyjaśnia ona ich pełnego ruchu. Masa Wielkiego Atraktora nie jest wystarczająco duża, aby uwzględnić siłę przyciągania. Patrząc na jeszcze większy obszar galaktyk, naukowcy odkryli, że lokalne galaktyki i Wielki Atraktor poruszają się w kierunku czegoś jeszcze większego – znane jako supergromada Shapley. Zawiera ponad 8000 galaktyk i ma masę ponad dziesięciu milionów miliardów Słońc. Supergromada Shapley jest w rzeczywistości najbardziej masywnym skupiskiem galaktyk w odległości miliarda lat świetlnych. My, jak i każda galaktyka w naszym zakątku Wszechświata, zmierzamy właśnie w kierunku Supergromady Shapley.