10. Najmniejsza ryba

Najmniejszą rybą na świecie jest Paedocypris progenetica, została odkryta niedawno – w ostatniej dekadzie. Naukowcy odkryli, że żyje ona w leśnych bagnach na indonezyjskiej wyspie Sumatra. Dojrzałe samice mierzą zaledwie 7,9 milimetrów. Ta maleńka ryba, członek rodziny karpiowatych, ma częściowo przezroczyste ciało i zredukowany szkielet głowy, który pozostawia mózg całkowicie niezabezpieczony przez kości. Ta maleńka, półprzezroczysta ryba ma wygląd larw, posiada dziwacznie chwytające płetwy brzuszne i żyje w ciemnych wodach o kwasowości pH 3, która jest ponad 100 razy bardziej kwaśna niż woda deszczowa. Uważa się, że bagna sumatrzańskie zawierają bardzo mało zwierząt, ale badania wykazały, że są one bardzo różnorodne i stanowią dom dla wielu unikatowych gatunków, które nie występują nigdzie indziej.  To gatunek słodkowodnej ryby z rodziny karpiowatych (Cyprinidae), zaliczany do najmniejszych kręgowców świata, gatunek typowy rodzaju Paedocypris. Najmniejsza znaleziona dojrzała płciowo ryba tego gatunku była płci żeńskiej i miała długość 7,9 mm. Samce osiągają długość około 10 mm. Zwierzęta te po osiągnięciu dojrzałości płciowej wykazują wiele cech stadium larwalnego.